Citesc o carte foarte misto acum pentru licenta si pentru ca mi-a
placut atat de mult, m-am gandit sa o promovez putin prin acest post,
pentru ca merita citita, pe deplin. Merita pentru cei care lucreaza in
domeniul publicitatii, pentru cei care vor sa ajunga sa lucreze acolo,
pentru cei care sunt interesati de el sau doar pentru o lectura foarte
placuta.
Cartea e scrisa in 1992, deci unii m-ar putea critica ca e putin
“obsolete”, insa chiar nu e. E mai actuala, din punctul de vedere al
informatiilor, decat aproape orice carte scrisa si publicata in ultimii
ani.
Autorul acestei carti este Martin P. Davidson. A lucrat in
advertising si in publishing si in momentul de fata e producator la
emisiunea “The Late Show” pe canalul BBC, in Anglia. Da, este britanic
tipul si intreaga carte e o oglinda a publicitatii postmoderniste
britanice. Titlul este unul foarte sugestiv la ceea ce contine cartea,
si anume “The Consumerist Manifesto: Advertising in Postmodern Times”.
Autorul a lucrat pentru Saatchi&Saatchi din Londra, agentia care
(alaturi de JWT) a avut cel mai mare ecou in anii ‘80 – anii de glorie
al publicitatii, in intreaga lume.
Cartea reprezinta o critica extrem de obiectiva la adresa
publicitatii, pentru ca se prezinta intreg parcursul industriei din
Anglia (pe alocuri, si din SUA, in comparatie, ca doar deh, e britanic
tipul, si astfel trebuie sa se lege de americani, conform traditiei, in
spiritul pur britanic, in solidaritate cu con-cetatenii sai), atat cu
suisurile, dar mai ales cu coborasurile ei. Insa ceea ce este absolut
particular si unic la aceasta carte, e faptul ca intreaga critica e
redata din interiorul agentiei, toata povestirea vine “from within”.
Adica nu e un simplu scriitor care a analizat intreaga situatie din
afara, necunoscand poate anumite evenimente, anumite motive etc. Nu, e
facuta din perspectiva unui copywriter, care ulterior a ajuns director
de creatie, care ulterior s-a bagat si in publishing si care a ajuns sa
produca o emisiune. Deci tipul e chiar in masura sa scrie o astfel de
publicatie.
In prima parte a cartii, ni se prezinta cateva campanii si reclame,
care au avut un impact extrem de puternic asupra consumatorului (la
Persil si la BMW). Explica pana la ultimul detaliul fiecare imagine,
fiecare text, de fapt intreg copy-ul reclamelor respective si astfel
explica in inceput necesitatea industriei pentru lumea in care traim,
impactul care poate sa il aiba o campanie extrem de bine facuta si
succint, dezvoltarea industriei incepand cu anii ‘30-’40 pana a ajuns la
apogeul ei, in anii ‘80. Continua cu explicarea termenului de “brand”
si “brand value”, mentionand ca e foarte important de stiut pentru
oricine care vrea sa ajunga sa lucreze intr-o agentie de publicitate,
pentru ca dupa el “when you start working in an ad agency, the first
thing they teach you is the difference between a product and a brand”.
Ulterior, explica agentia in sine si cum exact se lucreaza intr-o
agentie de publicitate (positioning, strategy, planning, etc).
Autorul dedica un intreg capitol anilor ‘80, explicand de ce au fost
apogeul advertising-ului in UK si in intreaga lume, de fapt. Numeste
extrem de multe campanii, reclame, spoturi si printuri care sunt, dupa
el, cele mai reprezentative pentru perioada postmoderna (printre care
la: Vodca Smirnoff, Cadbury, Audi si multe altele, dar si campanii din
“charity advertising” care s-a nascut datorita evenimentelor din anii
‘80). Autorul termina capitolul cu declinul advertising-ului la
inceputul anilor ‘90, mentionand fapte si evenimente care au dus la
acest declin, mentionand greselile unor agentii, si desteptarea
consumatorilor.
Cartea continua cu explicarea integrarii advertising-ului in cultura
mondiala, redand efectele pozitive si negative ale acestui fapt, analiza
limbajului din productiile publicitare postmoderniste, apoi cu
multitudinea de critici, la adresa publicitatii, care au aparut incepand
cu sfarsitul anilor ‘80 si sfarsind cu prezicerea viitorului intregii
industrii, un viitor care astazi il putem regasi in toate agentiile de
publicitate.
Asadar, va recomand aceasta carte pentru ca e este foarte sincera.
Pentru ca ii ajuta pe cei care viseaza la un job de copywriter, sau ii
trezesc la realitate ( pentru ca sunt ironici, sarcastici si funny in
grupul de prieteni,si asta ii fac sa creada ca ar fi geniali pe acest
post, dar care nu stiu exact cu ce se manaca acest job), pentru aboslut
toti cei pasionati de advertising si media, in general. Lectura placuta!
(Sa nu spuneti ca nu aveti timp, cartea avand doar 215 pagini)